baner
Logopedia

WIERSZE 

 ,,MĄDRA   SOWA” 

  

Siedzi sobie na gałęzi

Napuszona sowa płowa,

Mówią o niej nawet w bajkach,

Że to bardzo mądra głowa.

Kiedy problem rozwiązuje,

Sowa głośno pohukuje:

 – Uhuuu…, uhuuu…, uhuuu…

Raz do sowy przyszedł zająz,

Sprawę miał on niebywałą:

Chciał polanę w lesie obok

Na swój domek zająć całą.

Lecz mieszkańcy tego lasu

Zgody na to nie wydali,

Na polanie zawsze latem

Harce wspólne urządzali.

Pyta zając zatroskany:

– Co mam robić, pani sowo,

Gdzie budować mam swój domek?

Rusz no swoją mądrą głową!

Sowa problem rozwiązuje,

Cicho przy tym pohukuje:

– Uhuuu…, uhuuu…, uhuuu…

Myśli puchacz intensywnie,

Sto pomysłów w głowie chowa.

K – Który pomysł mam doradzić?

Teraz problem ma znów sowa.

 – Uhuuu…, uhuuu…, uhuuu…

Dam ci radę taką, zuchu:

Niech polana w środku lasu

Pozostanie, mój zającu,

Bo ty przecież nie chcesz domu

Na gorącym, złotym słońcu.

Jeśli domek chcesz mieć zaraz,

Wykop w ziemi korytarze,

I zamieszkaj sobie w norze,

Będziesz domek miał jak z marzeń.

Gdy ty będziesz siedział w norze

Już od wiosny na polanie,

Niech zwierzęta z tego lasu

Zaczynają harcowanie.

 

 

  ,,DZIK   ZRZĘDA” 

Stoi dzik w borze

I mocno zrzędzi,

Że pod drzewami

Nie ma żołędzi.

A jak żołędzi

W borze nie będzie,

To żona dzika

Tu nie przybędzie.

Stoi pod drzewem

Dzik i tak zrzędzi,

Zrzędzi i zrzędzi:

 – Nie ma żołędzi!

Słysząc te żale,

Dwa dęby stare

Zaraz rzuciły

Żołędzi parę.

– Już nie narzekaj,

Marudny dziku,

Będzie żołędzi

W borze bez liku.

Gdy żona twoja

Do nas przybędzie,

Będą leżały

Wszędzie żołędzie.

 

 

  ,,STUKOT   DZIĘCIOŁA” 

Dzięcioł na dębie siedzi

I bardzo mocno się biedzi:

 – Czemu moje stukanie

Brzmi jak do drzwi pukanie?

– Stuk – puk, stuk – puk, stuk – puk…

Dlaczego sąsiedzi wszyscy

Przestali mi być już bliscy?

Dlaczego ptaszki małe

Nie odwiedzają mnie wcale?

Mam dla nich tłuste robaki.

Ach, gdzie te ptaki? Gdzie ptaki?

 – Stuk – puk, stuk – puk, stuk – puk…

A ptaszki zjadłyby chętnie

Robaki tłuste, ponętne.

– Lecz jak tu przyfrunąć, mój panie,

Gdy słychać głośne pukanie!

– Stuk – puk, stuk – puk, stuk – puk…

Dzięciole, gdy pukasz do woli,

Od stukotu głowa aż boli.

Chętnie twoimi gośćmi będziemy,

Na twoje drzewo tu przyfruniemy.

Lecz musisz, dzięciole, przedtem

Nauczyć się stukać szeptem.

– Stuk – puk, stuk – puk, stuk – puk…

I odtąd na ptaków żądanie

Słychać było szeptem pukanie.

 – Stuk – puk, stuk – puk, stuk – puk…

  

Szanowni Rodzice !

 

Jeśli mowa Państwa dzieci budzi wątpliwości,

informujemy, że do dyspozycji naszych dzieci jest logopeda,

który prowadzi zajęcia w naszym przedszkolu.

 

 

KIEDY DO LOGOPEDY?

 

Kiedy dziecko trzyletnie:

- Nie mówi lub mówi niewiele? Oznacza to opóźniony rozwój mowy.

   Niezbędna jest pomoc w rozwijaniu mowy.

 

- Podczas mówienia wysuwa język między zęby (zwłaszcza wymawiając głoski:

  s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, t, d ,n, l)? Taka wada wymowy (seplenienie międzyzębowe)

  nie mija sama.

  Im dłużej dziecko tak mówi, tym bardziej utrwala sobie nieprawidłową artykulację

  tych głosek i trudniej będzie mu nauczyć się właściwej formy artykulacji.

 

      Kiedy dziecko czteroletnie:

      - Mówi "sianki" zamiast sanki, "ziamek" zamiast zamek? Dziecko w tym wieku

        nie powinno już zmiękczać głosek s ,z, c, dz.


      - Mówi "tot" zamiast kot, "duma" zamiast guma? Już najwyższy czas, aby nauczyło się

        wymawiać głoski "k" i "g”.


      - Mówi "kom" zamiast dom, "gach" zamiast dach? Czterolatek powinien wymawiać

        głoski "t" i "d".


      - Mówi "jody" zamiast lody? Dziecko powinno już umieć wymawiać głoskę "l".

 

      Kiedy dziecko pięcioletnie:

      - Około 50 % dzieci nie wymawia jeszcze głosek sz, ż, cz, dż, r zastępując je

        innymi głoskami.

        Mówi, np. "zeka" zamiast rzeka, "capka" zamiast czapka.


      - Wymawia wyrazy z głoskami sz, ż, cz, dż z dziwnym brzmieniem?

        Być może nieodpowiednio układa język, realizując np. wymowę boczną.

        Taka wymowa może dotyczyć także szeregu głosek: s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.


      - Mówi "lęka" zastępując głoskę "r" głoską "l"? Jest to najtrudniejsza głoska

        do wypowiedzenia przez dziecko, pojawia się w mowie najpóźniej.


      - Wymawia głoskę "r" w dziwny sposób np. "po francusku"?

        Każda zła realizacja tej głoski podlega korekcie.

 

      - Mówi "samek", zamiast zamek, "foda" zamiast woda, "sima" zamiast zima?

        Dziecko w tym wieku nie powinno zamieniać głosek dźwięcznych na bezdźwięczne.


      - Dziecko nie mówi płynnie, zacina się, powtarza wyrazy? Logopeda może określić,

        czy jest to niepłynność rozwojowa, czy jąkanie, a także udzielić odpowiednich

        wskazówek rodzicom.


      - Mówi niezrozumiale? Mowa dziecka pięcioletniego powinna być zrozumiała.


      - Mówiąc opuszcza w wyrazach trudniejsze głoski,

        opuszcza sylaby lub przestawia je?

        Jest to normalne zjawisko dla dzieci w wieku 3 - 4 lat.

        W wieku 5 lat jest niepokojące.

 

       Kiedy dziecko sześcioletnie:

      - Około 20 % dzieci nie wymawia jeszcze głosek sz, ż, cz, dż, r.


      - Powinno umieć budować wypowiedzi poprawne pod względem logiki i składni.

 

CO MOŻEMY ZROBIĆ, BY DZIECKO NIE MIAŁO PROBLEMÓW Z MOWĄ?

 

•   Jeśli jest to możliwe karm dziecko piersią – to naturalny sposób usprawniania

    mięśni warg, policzków i języka.

•   Jeśli karmienie piersią nie jest możliwe – wybierz smoczek z krótką,

    nieco spłaszczoną częścią, w której są liczne małe otworki

    (imitującą brodawkę).

•  Staraj się jak najwcześniej odzwyczajać dziecko od picia z butelki.

            •  Nie podawaj smoczka między posiłkami – zbyt długie ssanie smoczka

               i karmienie butelką powoduje nieprawidłowości w budowie narządów

               artykulacyjnych.

•  Dbaj, by dziecko podczas snu miało zamknięte usta

   – nawykowe otwieranie ust (czyli niewłaściwe oddychanie – przez usta)

   doprowadza do częstych nieżytów górnych dróg oddechowych,

   anomalii zgryzu i wypaczeń funkcji języka.

•  Podawaj dziecku owoce ze skórką, surową marchewkę, skórkę chleba

   – to sprzyja prawidłowej budowie zgryzu i ćwiczeniu mięśni artykulacyjnych.

•  Rozmawiaj z dzieckiem jak najczęściej.

    Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach,

    o tym, co robisz, co się dzieje na spacerze ...

            •  Mów do dziecka, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz

                odpowiedzi.

            •  Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka, nie „spieszczaj” słów.   

            •  Mów do dziecka niezbyt szybko, dokładnie wymawiając słowa,

                nie "połykaj" końcówek.

            •  Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.

            •  Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje".

      •  Kiedy mówisz do dziecka, wiele razy powtarzaj określone słowo,

          np. „to kubek, kubek jest czerwony...”.

      •   Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz.

          Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz

          poszczególne głoski.

      •   Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.

      •   Kiedy dziecko powie jakiś wyraz nieprawidłowo, powiedz ten wyraz

           poprawnie, ale nie zmuszaj go do powtarzania.