baner

PAŹDZIERNIK  

 

  TEMAT KOMPLEKSOWA

 

  1.JESIEŃ DAJE NAM OWOCE

  2.JESIEŃ DAJE NAM WARZYWA

  3.DARY JESIENI

  4.GRZYBY

 

  OGÓLNE CELE  WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

 

Ø Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka.

Ø Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.

Ø Koncentrowanie uwagi na innych osobach.

Ø Uczestniczenie w zabawach integracyjnych, w kole, ze śpiewem, itp.

Ø Wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania.

Ø Doskonalenie dbałości o porządek w swoim otoczeniu.

Ø Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.

Ø Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.

Ø Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.

Ø Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.

Ø Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.

Ø Rozwijanie umiejętności składania obrazków z części.

Ø Kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.

Ø Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania różnorodnych potraw – próbowanie własnych wyrobów.

Ø Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Ø Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: las, cebula.

Ø Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów.

Ø Rozwijanie zainteresowania pracą weterynarza, leśniczego.

Ø Motywowanie do wypowiadania się w różnorodnych formach plastycznych.

Ø Nauka piosenek i pląsów.

Ø Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

 

JESIENNY POCIĄG

 

Stoi pociąg na peronie -
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?

Rusza pociąg sapiąc głośno.
Już w przedziałach grzyby rosną,
a na półce, wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.

Pędzi pociąg lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.

O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.

 

DWA JABŁKA

 

1. Lecą jabłka z drzewa

prosto do koszyka,

a czerwone, duże jabłko

na trawę umyka.

Hopsa, hopsa, na trawę umyka. } 2x

2. Za  czerwonym pędzi

małe i zielone,

chociaż chowa się pod listkiem

widać mu ogonek.

Ojejejej, widać mu ogonek. } 2x

3. Wieje wietrzyk, wieje,

kręci jabłuszkami.

Będą teraz tańcowały

w sadzie pod drzewami.

Tralalala, w sadzie pod drzewami. }2x

 

DARY JESIENI

 

Za domem w ogrodzie dojrzały warzywa.
Wzięła Zosia koszyk i warzywa zrywa. (x2)

Ref. Cebulę i pory,
kapustę, pomidory,
marchew i selery
i pietruszki cztery.

Poszła też do sadu, co się złotem mienił,
by dary pozbierać od Pani Jesieni. (x2)

Ref. Tu śliwka, tu gruszka,
tam słodkie są jabłuszka,
a pod płotem stoi
malin pełen słoik.

 

DWA KASZTANKI

 

Szumią drzewa  szu szu szu

szu szu szu szu szu szu

Wnet kasztanki spadną tu, spadną tu.

Słychać wkoło tap tap tap

tap tap tap tap tap tap

Kasztanowy sypie grad, sypie grad!

 

Teraz leżą tu i tam

Tu i tam tu i tam

Ja je wszystkie zbiorę sam

Zbiorę sam!

 

Dwa kasztanki rączki dwie

Rączki dwie rączki dwie

Na kasztankach zagrac chcę

Zagrać chcę!